Riva Bike Festival

Dag 0 - vrijdag 23/4

Slechts luttele uren voor het vertrek naar Residence Filanda in Riva, onze uitvalsbasis voor de trainingsweek in het hooggebergte rond het Garda meer. De zenuwen zijn nu al gespannen, maar dat komt door de rush bij het inpakken vrees ik. En die laatste werkdag duurt eindeloos lang en dat met het bos en het zonnetje zo dichtbij!! Het leven kan hard zijn, maar Italie roept... en we tellen af.

Dag 1 - zaterdag 24/4

Na weeral een veel te korte nacht worden we al om 4u uit onze slaap gehaald door onze geliefde! wekker. E2Team reist met 2 auto's en daardoor is er nog wel een plaatsje voor collega biker Beny vanBike2Explore.

Na een goede 12u parkeren we al in Riva en zijn we onmiddellijk in vakantiestemming! Hoe kan het ook anders... stralend zonnetje, lekkere temperatuur, het meer, maar vooral de bergen! Van biken komt vandaag niet veel meer in huis, maar pasta en cappucino kunnen we niet overslaan.

Dag 2 - zondag 25/4

Vandaag het verplichte sight-seeing, met een tochtje over alle pleintjes en straatjes van Riva en Torbole. Dan nog eens tot in Malcesine om te kijken hoeveel sneeuw er nog ligt op de Monte Baldo. De missie voor deze week is duidelijk: we hebben hier nog nooit zoveel sneeuw gezien op al die bergtoppen, dus we willen nu biken tot in de sneeuw! In de namiddag rijden we nog tot in Tenno om al eens onverhard te kunnen dalen en te kijken hoe het er hier dit jaar bij ligt. Ideaal om te wennen aan de omstandigheden.

Dag 3 - maandag 26/4

Eric doet het vandaag rustig om de knie te sparen, maar voor mij is de afspraak deze morgen aan Hotel Luise om Geert en Beny op te pikken om de streek te verkennen. De eerste klim van de dag brengt ons naar San Giovanni op ongeveer 1100m. Breed over de weg, bij 25 graden en nog adem over om straffe bikeverhalen te vertellen... Als eerste berg van het jaar, voelt dat verbazend goed.

Boven krijgen we eerst wat schotter voor de wielen, maar al snel volgt de tamelijk pittige afdaling. Het stuk trialpad komt iets te vroeg, dus kiezen we voor een iets makkelijker alternatief en op het bijhorende stuk asfalt vliegen we al boven 70km/u... de fiets is blijkbaar in orde! De weg naar Riva klimt nog even terug naar Campi en dan zeer steil off-road naar beneden. Dat gaat vlot en we zijn klaar voor het zwaardere werk.

Dag 4 - dinsdag 27/4

Gisteren hebben we het materiaal nog wat verzorgt, want de body van die Crossmax kon toch wat olie gebruiken en de trapas mocht ook iets aangedraaid worden. Dus de Stumpy's zijn klaar voor een lange dag zware arbeid. Vandaag splitsen de E2Team wegen opnieuw. Eric kiest voor vlakke kilometers en ikzelf trek de bergen in. Ik blijf wel steeds in de buurt van Riva: twee keer Monte Brione met zijn super technische afdaling om een en ander wat bij te schaven (nee, niet mijn heup deze keer!). Dan nog van Dro offroad tot Pietra Murata en via Cavedine en het kasteel in Drena naar Brailla. Dat is dan ook al een verkenning van een deel van het parkoer voor zaterdag. De beentjes kriebelen al en met ruim 75km en 1500hm was het weer een mooie dag!

Dag 5 - woensdag 28/4

Vandaag moet de dag worden! Ik ga op zoek naar sneeuw en de Monte Baldo moet dat mogelijk maken! Iets na 9u begin ik aan de aanloop naar Mori, vanaf daar begint de echte klim. In de vorige jaren zijn we in groep en via de skilift meer dan eens naar de top gegaan om dan kilometers lang enkel maar te dalen. Maar nooit vond ik iemand die even moedig was om de 23km lange klim tot boven 1700m naar boven te rijden... dus doe ik het nu op mijn eentje. Pas vanaf Brentonico voel ik dat het bergop gaat, dus het gaat weer verbazend vlot. En bij San Giacomo zie ik al dat het gaat lukken... Zelfs veel meer dan ik kan vermoeden: de weg nog dicht gesneeuwd, de toppen helemaal wit en de off-road paden niet meer herkenbaar. Zoveel sneeuw nog! Na 2u moet ik de bike over de top dragen en gelukkig ken ik het pad op mijn duimpje, want het is onmogelijk om hier nog te orienteren. Uiteraard maak ik nog snel wat foto's om te kunnen nagenieten en daarna dalen! Ploeterend door de sneeuw en wat later weer full-speed over de makkelijke Monte Baldo paden. Dit is biken! De Baldo is met ruim 70km en 2000hm overwonnen. Weer eentje toegevoegd aan het lange lijstje!!

Dag 6 - donderdag 29/4

De marathon van zaterdag komt snel dichterbij, dus vandaag wordt het biken aan wandeltempo om de geleverde arbeid van de vorige dagen uit de beentjes te rijden. De verhalen van afgelopen week hebben de E2Team dame en vriendin overmoedig gemaakt en zij willen nu ook hun eerste +1000m berg overwinnen. De San Giovanni lijkt het ideale terrein. Dus voor de tweede keer deze week, maar nu aan rustig tempo, ga ik die heilige bezoeken. Ook de afdaling ken ik natuurlijk nog, dus ga ik nu nog 10km/u sneller naar beneden :-) En zelfs de lus naar Campi met de off-road afdaling tot Riva plakken we er nog aan vast.

Dag 7 - vrijdag 30/4

Absolute rustdag vandaag! En de weergoden zijn weer op de afspraak! De marathon en mooi weer gaan blijkbaar niet samen, want het regent! We hangen vandaag nog wat de toerist uit en hangen wat rond op de terrasjes... euh... bike festival bedoel ik. Ondertussen blijven we hopen dat die regen toch maar eens stopt! Een nat parkoer voor de marathon maakt het er alleen maar gevaarlijker op. We blijven optimist en gaan vandaag vroeg slapen en dromen...

Dag 8: Marathondag!

De Stumpy staat al ongeduldig te popelen en de wolken houden het bij dreigen. Klokslag 8u zet de massa van meer dan 2000 bikers zich in beweging. Het volledige verslaglees je hier en de foto'svind je hier.

De cijfertjes: Ik leg de 108km en 3600hm af in 7:02:12, wat me een 239e plek (636 punten) oplevert in de Master Series (op 1316 gerangschikten).

In totaal zijn er 1475 finishers, waarvan 231 mannen voor de langste afstand en in die lijst eindig ik op de 171e plek.

Dag 9: zondag 2/5

Naar huis gaat altijd sneller zegt men... en dat bewijzen we nog maar eens. In een goede 10u overbruggen we meer dan 1100km met een gemiddelde van... oeps... beroepsmisvorming :-)

Met bijna 500km en meer dan 12.000hm was het voor mij een geslaagde trainingsweek. Voor Eric is het veel minder vlot verlopen, de knie is nog steeds niet in orde, dus we blijven op herstel hopen.